TEKNOLOGI OG KLIMA
Ansvarlig arrangør: SINTEF
A-S-I-tilnærmingen (Avoid, Shift, Improve) har som mål å redusere trafikkbelastningen og dermed oppnå betydelige reduksjoner i klimagassutslipp og energiforbruk i transportsektoren. Det overordnede målet er å gjøre byer mer attraktive og bærekraftige å leve i. Selv om alle tre aspekter av denne tilnærmingen er viktige for å nå sektorens mål, er politikk og strategier som fokuserer på Avoid (dvs. reduksjon) og Shift (dvs. overgang fra privatbiler) mer kontroversielle og mindre akseptert av både av publikum og politikere. Sesjonen diskuterer disse utfordringene og hvordan de kan overvinnes, og gir eksempler på prosjekter og initiativer rettet mot Avoid og Shift.
M25 4 mars Helsingfors 11.30.1230_Fortetting virker, men hvor mye Hampus Karlsson
M25 4 mars Helsingfors 11.30-1230_Største motstands vei Hampus Karlsson
Ansvarlig arrangør: Virke, SINTEF og Bane NOR
VIRKE, Bane Nor og SINTEF er opptatt av innovative løsninger og visjoner for bærekraftig og effektiv godstransport. På Mobilitet 2025 skal vi innom temaer som hurtiglading av tunge kjøretøy, livsløpsanalyser for klima- og miljøtiltak, og veien til fremtidens tungtransport både på vei og bane. Du får blant annet innsikt i resultater fra prosjektet MegaCharge som utvikler en verdikjede for elektrifisering av tungtransport, samt fra MODI-prosjektet som legger til rette for automatisert tungtransport uten sikkerhetssjåfører.
M25 4 mars Helsingfors 13.30-1430, Hurtiglading av tunge kjøretøy Franziska Gehlmann
M25 4 mars Helsingfors 13.30-1430 Veien til framtidens tungtransport Roar Norvik
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen og Avinor
Fremtidens mobilitetsbehov, teknologisk utvikling og handlingsrom innenfor ulike transportformer. Hvilken rolle vil ny teknologi og nye løsninger spille i omstillingen til lavutslippssamfunnet? Hvordan kan transportsektoren planlegge for dette?
M25 4 mars Helsingfors 14.45 6. Mobilitet 2025 – ny teknologi og lavutslippssamfunnet – Copy
M25 4 mars Helsingfors 14.45 4. Presentasjon sømløs mobilitet_Vangen – 04032025- oversendt
M25 4 mars Helsingfors 14.45 3. Mobilitet 2025_4mars_Kjersti Midttun
M25 4 mars Helsingfors 14.45 2. Mobilitet 2025 – NBK
M25 4 mars Helsingfors 14.45 1. Mobilitet 2025 – ny teknologi og lavutslippssamfunnet
Ansvarlig arrangør: Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen
Samferdselsdepartementet har bedt transportvirksomhetene om å utvikle metodeverktøy frem mot neste NTP for å sikre gode prioriteringer og et bedre grep om usikkerhet og måloppnåelse. Sesjonen gir innsikt hvorfor og hvordan metodeverktøy kan utvikles å gi bedre langsiktig strategisk transportplanlegging.
M25 4 mars Helsingfors 16.15-1715_veier til lavutslipp_ssv_jdir Cecilie Bjørlykke
M25 4 mars Helsingfors 16.15-1715,, Lavutslippssamfunnet 2050 Mats Nordum
M25 4 mars Helsingfors 16.15-1715_veier til lavutslipp_ssv_jdir Cecilie Bjørlykke
M25 4 mars Helsingfors 16.15_1715_Fremsyn i praksis Øystein Berge
M25 4 mars Helsingfors 16.15 Bjørne Grimsrud
SIKKERHET, SÅRBARHET OG AREALBRUK
Ansvarlig arrangør: Trygg Trafikk
Det er et nasjonalt mål at flere skal sykle eller gå. Det er godt dokumentert at myke trafikanter har større risiko i trafikken enn bilister. Dersom det ikke settes inn tiltak, er det forventet at antall ulykker og skader vil øke. Noen av de spørsmålene vi ønsker å belyse i denne sesjonen er:
Hvordan kan nullvekstmålet og nullvisjonen kobles uten at de går på bekostning av hverandre? Hvilke tiltak bør iverksettes, og hva er effekten av slike tiltak? Hvilke metoder finnes for å registrere og analysere atferd og trafikksikkerhet for myke trafikanter?
M25 4 mars København 11.30-1230, Nullvisjonen og nullvekstmålet Renata Steinbakk
Ansvarlig arrangør: Bane NOR SF, OFV, SVV, TØI
Et våtere og villere vær har satt fokus på at transportsystemet må tilpasses en ny virkelighet. Hva gjør transportvirksomhetene for å være forberedt? Hva koster det når infrastrukturen blir ødelagt? Hva trenger vi for å prioritere lønnsomme vedlikeholdstiltak?Og hvordan prioriterer fylkeskommunene?
Ansvarlig arrangør: TØI
I Oslo er en av byens viktigste transportårer Ring 1 stengt i tre år grunnet omfattende arbeider i Vaterland- og Hammersborgtunnelen. Ca. 15 000 blister rammes daglig av stengingen. Omfattende tiltak har blitt iverksatt for å redusere trafikkflyten i sentrum og områdene rundt. Så langt er ikke trafikken berørt i særlig grad, og folk kjører nesten like mye bil som tidligere.
Hva skal egentlig til for å endre folks reisevaner, og hvor store hindringer skal til for at folk parkerer bilen?
M25 4 mars København 14.45. viktige hovedfartsårer blir stengt. Andreassen Gøril Andreassen
M25 4 mars København 14.45 til 15.45_Ruter_Tage_Hvordan_går_det_med_kollektivtrafikken Tage Wærdahl
M25 4 mars København 14.45 til 15.45 Bymiljøetatens avbøtende tiltak Vilde Rooth
M25 4 mars København 14.45 – 1545 – Ring 1 Oppgraderingen Statens vegvesen Halvard Gavelstad
Ansvarlig arrangør: TØI
Naturinngrep har store konsekvenser for klima og miljø. Likevel bygger vi ned naturen som aldri før. Langs nye motorveier dukker det opp næringsbygg, handelssentra og statlige virksomheter, mens naturen brytes ned. Blir naturforvaltning nedprioritert i norske kommuner, er den statlige styringen for dårlig og hvem har egentlig oversikten over og ansvaret for arealbruken?
M25 4 mars København 16.15 til 17.15. Norge i rødt, hvitt og grått. Film Su Thet Mon
M25 4 mars København 16.15 til 17.15. Hvordan skal vi bygge landet Ingeborg Palm Helland
M25 4 mars København 16.15 til 17.15 Integrering av natur og arealhensyn i plan Astrid Bjørgen
BY- OG SENTRUMSUTVIKLING
Ansvarlig arrangør: Standard Norge og Statens vegvesen
Hvordan kan vi jobbe med planlegging og tiltak for bylogistikk med Unngå transport som grunnleggende premiss?
M25 4 mars Stockholm 11.30-1230 Standard Norge og SVV Emanuela Rokke
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen
Flere som går bidrar til levende nærmiljø og er vesentlig for folkehelsa. I denne sesjonen ser vi på rammeverk, kommunenes samarbeid med andre aktører, prosess og metodikk for å tilrettelegge for gående.
M25 4 mars Stockholm 13.30-1430 Mobilitet 2025 04.03.2025 Olov Belander
M25 4. mars, Stockholm, 1330-15, Brunner, Neurourbanism[74]
M25 4 mars Stockholm 13.30-1430, Jørgen Skatland, Hverdagsreisen Jørgen Hallås Skatland
Ansvarlig arrangør: TØI og Standard Norge
Regjeringens ambisjon er at reiselivsnæringen skal vokse, gi verdiøkning og at Norge skal tilby attraktive reisemål – samtidig som klima- og miljøavtrykket skal reduseres. Er det realistisk å oppnå et bærekraftig reiseliv i norske kommuner?
M25 4 mars Stockholm 14.45 til 15.45 NY horrigmo mobilitet 040325 Aase Marthe J. Horrigmo
M25 4 mars Stockholm 14.45 til 1545 Standardisering Thomas Oscar-Andersen
Ansvarlig arrangør: NAF og TØI
Etter mer enn syv år med byvekstavtaler i de store byene, lurer vi på: Når vi målet om nullvekst i biltrafikken i de store byene? Bruker vi de riktige virkemidlene, og har alternativene til bilen blitt gode nok? Eller er det på tide å skrote nullvekstmålet som styrende for byvekstavtalene?
M25 4.mars Stockholm 16.39-1649 Askill H. Halse Har vi lykkes med byvekstavtalene Janne Pedersen
FREMTIDENS MOBILITETSLØSNINGER
Ansvarlig arrangør: Kollektivtrafikkforeningen og Ruter
Teknologisk utvikling baner vei for et bærekraftig transportsystem, men en vellykket implementering av nye løsninger avhenger av hensiktsmessig lovverk og regulering på nasjonalt og overnasjonalt nivå. Ny mobilitetslovgivning er på gang i mange land, blant annet Frankrike, Tyskland og Belgia.
I denne sesjonen utforsker vi hvordan transportsektorens rammevilkår kan drive frem – eller risikere å bremse – utviklingen av fremtidens transportsystem – som er mer enn buss, bane og båt. Også bestillingstransport, bysykler, samkjøring, bildeling, elsparkesykler, autonome kjøretøy, mm. vil være en del av kollektivtrafikken fremover. Hvordan skal vi lykkes med å samle all offentlig tilgjengelig transport i et system som er enkelt for kunden? Og hva kan det bidra med – for klima og miljø, for samfunnet, og for den enkeltes økonomi og hverdag?
Vi undersøker: Hvilke målsettinger har de ulike landene med sine nye reguleringer? Hva slags endringer er det behov for her i Norge? På hvilke områder er behovet for internasjonal koordinering viktigst – og evner vi i det hele tatt å omstille lovverkene våre raskt nok til å imøtekomme den raske teknologiutviklingen?
Ansvarlig arrangør: Nordic Edge
Tilgang til nye og mer detaljerte datakilder muliggjør bedre og raskere beslutningsgrunnlag i mobilitetsplanlegging. I denne sesjonen ser vi på hvordan ulike aktører bruker mobilitetsdata, kunstig intelligens og sanntidsinformasjon for å forbedre transportmodeller, redusere utslipp og optimalisere transportnettverket og mobilitetsplaner.
Vi får innsikt i konkrete caser fra både offentlige og private aktører, og diskuterer hvilke muligheter og begrensninger som ligger i nye datakilder for mobilitetsplanlegging.
M25 4. mars, Oslo 13.30-1430, Brundalsforbindelsen_Anders Berg Ildstad Steinar Meling
M25 4. mars, Oslo 13.30-1430, God innsikt starter med gode data_Fredrik Vangsal Steinar Meling
Ansvarlig arrangør: Bane NOR SF
Vi vil med dette seminaret drøfte dilemmaer vi står overfor i å tilrettelegge transport for å nå målet om nullutslippssamfunnet i 2050. Vi får den transporten vi legger til rette for – innlegg fra Miljødirektoratets rapport «Klimatiltak i Norge – kunnskapsgrunnlag 2025» Dilemmaer vi står overfor for å nå målene for 2050 – aktuelle tema: Kommer folk til å reise like mye og på samme måte i fremtiden som i dag, eller er det mulig å påvirke dette? Bevegelsesfrihet opp mot å unngå nedbygging av natur i områder hvor det blir flere og flere folk. UFF-rammeverket: Unngå transport er antatt å være viktig – men er forbedre enkleste veien til mål? Arealbeslag – er utbygging og samtidig ta vare på naturen mulig? Vi runder av med en debatt om dilemmaene – hvordan tilrettelegge for mobilitet og samtidig nå nullutslippssamfunnet i 2050.
M25 4. mars, Oslo 14.45-15.45,, Vi får den transporten vi legger til rette for Mats Nordum
Ansvarlig arrangør: Kollektivtrafikkforeningen og Ruter AS
Bli med når vi utforsker hvordan samkjøring kan akselerere Norges vei mot klimanøytralitet innen 2050, i sesjonen «Samkjøring; nøkkelen til å nå lavutslippssamfunnet innen 2050?»
Vi har samlet fagfolk og politikere for å diskutere strategier og suksesshistorier fra både Frankrike og Norge. Temaene inkluderer integrasjon av samkjøring i kollektivtransport, nye forretningsmodeller og erfaringer fra Trøndelag og hvordan samkjøring har forbedret mobiliteten i landkommuner rundt Bergen. Du vil også lære om samkjøringens potensial i små lokalsamfunn som Trysil og Engerdal. Møtet avsluttes med en politisk samtale mellom Marte Mjøs Persen, medlem av Transport og Kommunikasjonskomiteen, Stortinget (AP) og Håkon Snortheim, fylkesråd Samferdsel i Akershus (H) der vi spør: Hvordan kan vi sikre at samkjøring blir en integrert del av kollektivtransporten i Norge, og hvilke politiske tiltak er nødvendige for å oppnå dette innen 2050?
M25 4. mars, Oslo 16.15-1715 LOM og hvordan Frankrike skal nå klimanøytralitet kl Elisabeth H. Berge
M25 4. mars, Oslo 16.15-1715 M25 4.mars Oslo_Deles_ Mdir_Samkjøring Elisabeth H. Berge
M25 4. mars, Oslo 16.15-1715 Samkjøring i Trysil og Engerdal Marte Dyrud kl Elisabeth H. Berge