Presentasjoner

TEKNOLOGI OG KLIMA

Strategier og tiltak for å redusere trafikkbelastningen og energiforbruk i transportsektoren

Ansvarlig arrangør: SINTEF

A-S-I-tilnærmingen (Avoid, Shift, Improve) har som mål å redusere trafikkbelastningen og dermed oppnå betydelige reduksjoner i klimagassutslipp og energiforbruk i transportsektoren. Det overordnede målet er å gjøre byer mer attraktive og bærekraftige å leve i. Selv om alle tre aspekter av denne tilnærmingen er viktige for å nå sektorens mål, er politikk og strategier som fokuserer på Avoid (dvs. reduksjon) og Shift (dvs. overgang fra privatbiler) mer kontroversielle og mindre akseptert av både av publikum og politikere. Sesjonen diskuterer disse utfordringene og hvordan de kan overvinnes, og gir eksempler på prosjekter og initiativer rettet mot Avoid og Shift.

M25 4 mars Helsingfors 11.30.1230_Fortetting virker, men hvor mye Hampus Karlsson

M25 4 mars Helsingfors 11.30.1230_Hvordan planlegge for mer effektiv arealbruk, fortetting og transformasjon Hampus Karlsson

M25 4 mars Helsingfors 11.30-1230_Største motstands vei Hampus Karlsson

 

Veien til framtidens tungtransport

Ansvarlig arrangør: Virke, SINTEF og Bane NOR

VIRKE, Bane Nor og SINTEF er opptatt av innovative løsninger og visjoner for bærekraftig og effektiv godstransport. På Mobilitet 2025 skal vi innom temaer som hurtiglading av tunge kjøretøy, livsløpsanalyser for klima- og miljøtiltak, og veien til fremtidens tungtransport både på vei og bane. Du får blant annet innsikt i resultater fra prosjektet MegaCharge som utvikler en verdikjede for elektrifisering av tungtransport, samt fra MODI-prosjektet som legger til rette for automatisert tungtransport uten sikkerhetssjåfører.

M25 4 mars Helsingfors 13.30-1430, Hurtiglading av tunge kjøretøy Franziska Gehlmann

M25 4 mars Helsingfors 13.30-1430 Veien til framtidens tungtransport Roar Norvik

 

Hvordan kan ny teknologi dekke lavutslippssamfunnets mobilitetsbehov?

Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen og Avinor

 

Hvordan kan pågående metodeutvikling gi grunnlag for bedre langsiktig planlegging?

Ansvarlig arrangør: Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen

Samferdselsdepartementet har bedt transportvirksomhetene om å utvikle metodeverktøy frem mot neste NTP for å sikre gode prioriteringer og et bedre grep om usikkerhet og måloppnåelse. Sesjonen gir innsikt hvorfor og hvordan metodeverktøy kan utvikles å gi bedre langsiktig strategisk transportplanlegging.

M25 4 mars Helsingfors 16.15-1715_veier til lavutslipp_ssv_jdir Cecilie Bjørlykke

M25 4 mars Helsingfors 16.15-1715,, Lavutslippssamfunnet 2050 Mats Nordum

M25 4 mars Helsingfors 16.15-1715_veier til lavutslipp_ssv_jdir Cecilie Bjørlykke

M25 4 mars Helsingfors 16.15_1715_Fremsyn i praksis Øystein Berge

M25 4 mars Helsingfors 16.15 Bjørne Grimsrud

 

SIKKERHET, SÅRBARHET OG AREALBRUK

 

Vi skal bli flere som sykler og går - hvordan unngå flere ulykker?

Ansvarlig arrangør: Trygg Trafikk

Det er et nasjonalt mål at flere skal sykle eller gå. Det er godt dokumentert at myke trafikanter har større risiko i trafikken enn bilister. Dersom det ikke settes inn tiltak, er det forventet at antall ulykker og skader vil øke. Noen av de spørsmålene vi ønsker å belyse i denne sesjonen er:

Hvordan kan nullvekstmålet og nullvisjonen kobles uten at de går på bekostning av hverandre? Hvilke tiltak bør iverksettes, og hva er effekten av slike tiltak? Hvilke metoder finnes for å registrere og analysere atferd og trafikksikkerhet for myke trafikanter?

M25 4 mars København 11.30-1230, Nullvisjonen og nullvekstmålet Renata Steinbakk

M25 4 mars København 11.30-1230 Sykle til jobb Renata

M25 4 mars København 11.30-1230, Hvordan kan KI og videoanalyse gi bedre byutvikling og trafikksikkerhet for myke trafikanter Kristoffer Åsen Røys

M25 4 mars København 11.30-1230 CyWalk – Rapporteringsverktøy for sikkerhet for syklende og gående Torkel Bjørnskau

 

Klimatilpasning av infrastrukturen: Hva koster det å være uforberedt?

Ansvarlig arrangør:  Bane NOR SF, OFV, SVV, TØI

Et våtere og villere vær har satt fokus på at transportsystemet må tilpasses en ny virkelighet. Hva gjør transportvirksomhetene for å være forberedt? Hva koster det når infrastrukturen blir ødelagt? Hva trenger vi for å prioritere lønnsomme vedlikeholdstiltak?Og hvordan prioriterer fylkeskommunene?

M25 4 mars København 13.30-14.30 Thomas Øverland Klimatilpasning av infrastrukturen – hva koster det å være uforberedt

 

Hva gjør vi når viktige hovedfartsårer blir stengt?

Ansvarlig arrangør: TØI

I Oslo er en av byens viktigste transportårer Ring 1 stengt i tre år grunnet omfattende arbeider i Vaterland- og Hammersborgtunnelen. Ca. 15 000 blister rammes daglig av stengingen. Omfattende tiltak har blitt iverksatt for å redusere trafikkflyten i sentrum og områdene rundt. Så langt er ikke trafikken berørt i særlig grad, og folk kjører nesten like mye bil som tidligere.

Hva skal egentlig til for å endre folks reisevaner, og hvor store hindringer skal til for at folk parkerer bilen?

M25 4 mars København 14.45. viktige hovedfartsårer blir stengt. Andreassen Gøril Andreassen

M25 4 mars København 14.45 til 15.45_Ruter_Tage_Hvordan_går_det_med_kollektivtrafikken Tage Wærdahl

M25 4 mars København 14.45 til 15.45 Bymiljøetatens avbøtende tiltak Vilde Rooth

M25 4 mars København 14.45 – 1545 – Ring 1 Oppgraderingen Statens vegvesen Halvard Gavelstad

 

Norge i rødt, hvitt og grått: Skal vi bortsette å bygge ned norsk natur?

Ansvarlig arrangør: TØI

Naturinngrep har store konsekvenser for klima og miljø. Likevel bygger vi ned naturen som aldri før. Langs nye motorveier dukker det opp næringsbygg, handelssentra og statlige virksomheter, mens naturen brytes ned. Blir naturforvaltning nedprioritert i norske kommuner, er den statlige styringen for dårlig og hvem har egentlig oversikten over og ansvaret for arealbruken?

M25 4 mars København 16.15 til 17.15. Norge i rødt, hvitt og grått. Film Su Thet Mon

M25 4 mars København 16.15 til 17.15. Hvordan skal vi bygge landet Ingeborg Palm Helland

M25 4 mars København 16.15 til 17.15 Integrering av natur og arealhensyn i plan Astrid Bjørgen

 

BY- OG SENTRUMSUTVIKLING

 

Unngå, flytte, forbedre – nøkkelen til bærekraftig bylogistikk

Ansvarlig arrangør: Standard Norge og Statens vegvesen

Hvordan kan vi jobbe med planlegging og tiltak for bylogistikk med Unngå transport som grunnleggende premiss?

M25 4 mars Stockholm 11.30-1230 Standard Norge og SVV Emanuela Rokke

 

Slik kan vi utvikle gangvennlige kommuner

Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen

Økt turisme og lavere klimaavtrykk. Ja takk, begge deler?

Ansvarlig arrangør: TØI og Standard Norge

 

Nullvekstmålet: Går vi i riktig retning?

Ansvarlig arrangør: NAF og TØI

FREMTIDENS MOBILITETSLØSNINGER

 

Kollektivtransporten rolle i fremtidens mobilitetssystem ​

Ansvarlig arrangør: Kollektivtrafikkforeningen og Ruter

Teknologisk utvikling baner vei for et bærekraftig transportsystem, men en vellykket implementering av nye løsninger avhenger av hensiktsmessig lovverk og regulering på nasjonalt og overnasjonalt nivå. Ny mobilitetslovgivning er på gang i mange land, blant annet Frankrike, Tyskland og Belgia.   

I denne sesjonen utforsker vi hvordan transportsektorens rammevilkår kan drive frem – eller risikere å bremse – utviklingen av fremtidens transportsystem – som er mer enn buss, bane og båt. Også bestillingstransport, bysykler, samkjøring, bildeling, elsparkesykler, autonome kjøretøy, mm. vil være en del av kollektivtrafikken fremover. Hvordan skal vi lykkes med å samle all offentlig tilgjengelig transport i et system som er enkelt for kunden? Og hva kan det bidra med – for klima og miljø, for samfunnet, og for den enkeltes økonomi og hverdag?

Vi undersøker: Hvilke målsettinger har de ulike landene med sine nye reguleringer? Hva slags endringer er det behov for her i Norge? På hvilke områder er behovet for internasjonal koordinering viktigst – og evner vi i det hele tatt å omstille lovverkene våre raskt nok til å imøtekomme den raske teknologiutviklingen?  

M25 4. mars, Oslo 11.30-1230, NY Fremtidens regulering – presentasjon for hele sesjonen Olov Grøtting

 

Nye datakilder for en raskere og bedre mobilitetsplanlegging

Ansvarlig arrangør: Nordic Edge

Tilgang til nye og mer detaljerte datakilder muliggjør bedre og raskere beslutningsgrunnlag i mobilitetsplanlegging. I denne sesjonen ser vi på hvordan ulike aktører bruker mobilitetsdata, kunstig intelligens og sanntidsinformasjon for å forbedre transportmodeller, redusere utslipp og optimalisere transportnettverket og mobilitetsplaner.

Vi får innsikt i konkrete caser fra både offentlige og private aktører, og diskuterer hvilke muligheter og begrensninger som ligger i nye datakilder for mobilitetsplanlegging.

M25 4. mars, Oslo 13.30-1430, Brundalsforbindelsen_Anders Berg Ildstad Steinar Meling

M25 4. mars, Oslo 13.30-1430, God innsikt starter med gode data_Fredrik Vangsal Steinar Meling

M25 4. mars, Oslo 13.30-1430, Kategorisering av kjøretøy basert på KI_Sigmund Kristoffer Solberg Steinar Meling

M25 4. mars, Oslo 13.30-1430, Kunstig intelligens for strategisk transportplanlegging – muligheter og begrensninger_Stefan Flügel Steinar Meling

 

Vi får den transporten vi legger til rette for – dilemmaer fram mot nullutslippssamfunnet 2050

Ansvarlig arrangør: Bane NOR SF

Vi vil med dette seminaret drøfte dilemmaer vi står overfor i å tilrettelegge transport for å nå målet om nullutslippssamfunnet i 2050. Vi får den transporten vi legger til rette for – innlegg fra Miljødirektoratets rapport «Klimatiltak i Norge – kunnskapsgrunnlag 2025» Dilemmaer vi står overfor for å nå målene for 2050 – aktuelle tema: Kommer folk til å reise like mye og på samme måte i fremtiden som i dag, eller er det mulig å påvirke dette? Bevegelsesfrihet opp mot å unngå nedbygging av natur i områder hvor det blir flere og flere folk. UFF-rammeverket: Unngå transport er antatt å være viktig – men er forbedre enkleste veien til mål? Arealbeslag – er utbygging og samtidig ta vare på naturen mulig? Vi runder av med en debatt om dilemmaene – hvordan tilrettelegge for mobilitet og samtidig nå nullutslippssamfunnet i 2050.

M25 4. mars, Oslo 14.45-15.45,, Vi får den transporten vi legger til rette for Mats Nordum

M25 4. mars, Oslo 14.45-1545 Thomas ØverlandVi får den transporten vi legger til rette for – dilemmaer fram mot nullutslippssamfunnet 2050 møterom – Oslo – klokken

 

Samkjøring: nøkkelen til å nå lavutslippssamfunnet innen 2050?

Ansvarlig arrangør: Kollektivtrafikkforeningen og Ruter AS

Bli med når vi utforsker hvordan samkjøring kan akselerere Norges vei mot klimanøytralitet innen 2050, i sesjonen «Samkjøring; nøkkelen til å nå lavutslippssamfunnet innen 2050?»
Vi har samlet fagfolk og politikere for å diskutere strategier og suksesshistorier fra både Frankrike og Norge. Temaene inkluderer integrasjon av samkjøring i kollektivtransport, nye forretningsmodeller og erfaringer fra Trøndelag og hvordan samkjøring har forbedret mobiliteten i landkommuner rundt Bergen. Du vil også lære om samkjøringens potensial i små lokalsamfunn som Trysil og Engerdal. Møtet avsluttes med en politisk samtale mellom Marte Mjøs Persen, medlem av Transport og Kommunikasjonskomiteen, Stortinget (AP) og Håkon Snortheim, fylkesråd Samferdsel i Akershus (H) der vi spør: Hvordan kan vi sikre at samkjøring blir en integrert del av kollektivtransporten i Norge, og hvilke politiske tiltak er nødvendige for å oppnå dette innen 2050?

M25 4. mars, Oslo 16.15 -1715 Elisabeth H. Berge Deles_ Samkjøring i Trøndelag-hvilken modell fungerer_Tom Nørbech_AtB

M25 4. mars, Oslo 16.15-1715 LOM og hvordan Frankrike skal nå klimanøytralitet kl Elisabeth H. Berge

M25 4. mars, Oslo 16.15-1715 M25 4.mars Oslo_Deles_ Mdir_Samkjøring Elisabeth H. Berge

M25 4. mars, Oslo 16.15-1715 M25 4.mars Oslo_Deles_ Samkjøring i landkommuner rundt storbyer_ Tom Arne Steinstad_Skyss kl Elisabeth H. Berge

M25 4. mars, Oslo 16.15-1715 Samkjøring i Trysil og Engerdal Marte Dyrud kl Elisabeth H. Berge