Meny
INNOVASJON OG DIGITALISERING
Ansvarlig arrangør: ITS Norway, SINTEF, Standard Norge
Det er de senere årene gjennomført omfattende reformer innen samferdselssektoren. Men sektoren er fortsatt inndelt etter transportformer og ikke transportbehov. Det betyr at veisektoren har sine enheter – jernbane, luftfart og sjø har sine. Dette er en inndeling arvet fra forrige århundre basert på at selve konstruksjonen av infrastrukturen var kjernekunnskapen hos de statlige organene. Dagens utfordringer derimot, handler om reisevaner, samspill mellom ulike typer transportmidler, ny teknolog og nye transportmidler, styring og overvåking, prising av tjenestene og arealplanlegging. Er tiden inne for å se på organiseringen av sektoren på nytt – inkludert hvordan Nasjonal transportplan fungerer som planverktøy?
Ansvarlig arrangør: Wideroe Zero
Hva er potensialet for utvikling av smarte mobilitetsløsninger i lufta? eVTOL, helikopterfly eller droner for persontransport planlegges. Innfasingen av eVTOL må integreres i det lokale og regionale mobilitetstilbudet. Er det et markedsgrunnlag for Regional Air Mobility i Norge? Widerøe Zero inviterer til en faglig diskusjon med fremtidens brukere i fokus. Og hva med en virtuell flytur med en eVTOL med Widerøe Zero sine VR briller? Da får du virkelig testet om dette vil påvirke din egen aksept av autonom flygning.
Ansvarlig arrangør: TØI og Nordic Edge
Alle snakker om KI. Hvor langt har vi kommet med å benytte KI i transportsektoren i dag? Og hvor nærme er vi virkelige disruptive teknologiske endringer? Forskningsleder Stefan Flügel innleder sesjonen med en presentasjon om kunstig intelligens og dens rolle i transportsektoren. Han vi presentere grunnleggende definisjoner av dyp læring og generativ KI, til deres anvendelser i utviklingen av selvkjørende biler til de historiske milepælene som har formet dette feltet – samt utforske nåværende utfordringer og fremtidige muligheter. Målet er å gi en balansert forståelse av hvor vi står i dag og hva vi kan forvente fremover i lys av både teknologiske fremskritt og regulatoriske rammeverk. Etter innledningen vil Kogenta, Disruptive Engineering og Ruter beskrive hvordan KI/ML nyttes i utviklingen av deres tjenester.
Kunstig intelligens_Hva er status i dag og hva venter oss fremover, Stefan Flügel
Hvordan reiser folk, Disruptive engineering, Fredrik Vangsal
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen
Vi er langt unna å nå de nasjonale målene for sykling. Hvorfor har vi ikke nådd målene? Hva kan vi lære av Sverige, Finland og andre land? Hva kan gjøres for å nå målene? AsplanViak har laget en ny utredning på oppdrag for for Statens vegvesen som presenteres i denne sesjonen.
Dag1 København1130_Hvordan kan vi lykkes bedre med å nå sykkelmålene, Torstein Bremset
Ansvarlig arrangør: TØI og NAF
Hvordan kan det legges til rette for mindre bilkjøring og mer sykkel, gange og delemobilitet i byområdene? Vi skal nå klimamål og mål om nullvekst i biltrafikken. Klarer vi dette samtidig som vi sikrer gode mobilitetsløsninger? Sesjonen presenterer virkemidler og ser på barrierer for å erstatte bilen med andre transportmidler.
Hvilken mulighet har husholdninger til å la bilen stå, Erik Lunke
Hvordan klare seg uten bil_Hanne Norli
NAF Er hverdagsreisen i byen i endring, Janne Pedersen
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen og TØI
Vi er inne i en tid hvor det både av klima og miljømessige og økonomiske årsaker er økende fokus på å ta bedre vare på det vi har og utbedre der vi kan, slik at vi slipper å bygge nytt. For både å kunne prioritere mellom ulike vedlikeholds- og utbedringstiltak samt kunne vurdere disse opp mot alternativet å bygge nytt, er det ønskelig å si noe om den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av vedlikeholdstiltak og mindre investeringstiltak som eksempelvis utbedringstiltak (inkludert utbedringsstrekninger), tiltak for gående, syklende og kollektivtrafikk og trafikksikkerhetstiltak. I denne sesjonen får vi et innblikk i den pågående metodeutviklingen knyttet til dette.
Nytten av bussfremkommelighet, Sari Wallberg
Utbedringsstrekninger – mer verdi for penga enn antatt Paal Brevik Wangsness
Et realistisk nullalternativ på jernbanen Jan Henrik Skisland
Ansvarlig arrangør: Opplysningsrådet for veitrafikken OFV
Utenfor bysentra foregår pendlerreisene i stor grad med bil. Tidsbruk er en av de mest kritiske faktorene når valget står mellom ordinært kollektivtilbud eller privatbilen. Kan og bør samkjøring utfylle kollektivtilbudet i distriktene? Gjennom samarbeid med kollektivselskaper og tilbud om et lite vederlag har selskapet “NaboGo” fått utrolige resultater rundt økt samkjøring. Hva har endret seg siden de tidligere forsøkene med samkjøring og hva er suksesskriterieriet for å lykkes med dette nå? Hvordan kan kommuner og fylkeskommmuner sette dette i et system?
Samkjøring + Bestillingstransport , Tom Nørbeck ATB
Samkjøring til arbeidsplasser i Bergen – noen erfaringer, Solveig Meland
Samkjøring – endringer og suksesskriterier, Kirubel Hailo, Nabogo
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen og Bane NOR
Verden står overfor en betydelig omstilling til et grønt og rettferdig samfunn. I denne omstillingen har transportsektoren og transportvirksomhetene en viktig rolle. Hvordan sikrer vi en bærekraftig omstilling, utnyttelse og utvikling av transportsystemet? Statens vegvesen, Bane NOR og Nye Veier har utarbeidet og vedtatt hver sine strategier for å jobbe med bærekraft. Hvilken rolle og effekt kan denne typen bærekraftstrategier ha i omstillingsprosessen som transportvirksomhetene må være en del av?
Effekter av bærekraftsrategi – Bane NOR Karoline Bakka Hjertø
Bærekraftsstrategi i Nye Veier – Maarten Lohne van der Eynden
Sirkulærøkonomiens påvirkning på transportomfang Øyvind Lothe Brunstad
Klimagassutslipp fra infrastrukturutbygging_Kaj Halvorsen
Hva betyr bærekraftstrategien i Statens vegvesen_ Grethe Vikane
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen og Nordic Edge
Fremtiden er kanskje mer usikker enn før. Det finnes en rekke metoder for å kunne håndtere dette. En av metodene er bruk av scenarioer. Vi er i startgropen på å bruke scenarioer som en integrert del av transportplanleggingen og i denne sesjonen vil vi vise noen eksempler på hvordan scenarioer kan hjelpe oss til å gjøre robuste valg for å bringe oss nærmere de samfunnsmålene vi har satt oss.
Kontinuerlig Monitorering av fremsynesscenarioer, Jostein Hauken
Trafikksimulering av kollektivløsning, Mills og Haugen
Transportplanlegging i et teknologisk akselererende samfunn, Stefan Flügel
Behov for nye metoder – oppsummering Anita Vingan
Behov for nye metoder Anita Vingan Multiconsult
Kan scenarioer bidra til bedre beslutningsgrunnlag, Øystein Berge og Eivind J. Bæra
Ansvarlig arrangør: TØI i samarbeid med IFE
Klimamålene er ambisiøse. Vi skal elektrifisere tungtransporten, tillegg til resten av transportsektoren, norsk industri, olje- og gassektoren, mm. Samtidig kan en oppleve at det er begrenset effektkapasitet i kraftnettet. Nærlingslivsaktører og transportører avbestiller elektriske kjøretøy, og bedrifter må utsette overgangen til mer bærekraftige løsninger. Står vi i fare for å ikke nå klimamålene våre på grunn av kapasitetsbegrensninger i kraftnettet og hva må til for å løse dette?
Hvor er vi i transportsektoren – Erik Figenbaum
Ladekø_i_strømnettet_Christer_Skotland_NVE_s Christer Skotland Posten
Brings erfaringer med elektrifisering av tungtrafikk_Ingar Norvik
Avkarbonisering av transport i Norge – Kari Espegren
Energiforsyning for et utlsippsfritt Oslo Astrid Landstad
Hva skal til for at alle nye lastebiler er nullutslipp eller biogass_Synnøve Grøndahl
Ansvarlig arrangør: SINTEF, Bane NOR og VIA-klyngen
Infrastruktur er grunnmuren for mobilitet. Når vi tar i bruk ny teknologi for mobilitet er vi avhengig av at infrastrukturen fungerer. Så hva gjør vi når dagens infrastruktur blir utfordret av ekstremvær og et mer uforutsigbart klima? Hvordan unngår vi store ødeleggelser, stengte veier og jernbanestrekninger? Og hva har det å si for landets beredskap når veiene blir stengt? Dette er spørsmål denne sesjonen vil prøve å svare på. Vi vil høre fire innlegg som oppdaterer oss på dagens situasjon og gir eksempel på hva som har blitt gjort og hva som fungerer. Til slutt inviterer vi innlederne til en samtale og diskusjon om hva som mangler og hva behovet er videre.
Hva gjør vi for å beskytte dagens infrastruktur mot mer ekstremvær – Vibeke Nossum SINTEF
Naturbaserte løsninger for å sikre mot erosjon, skred og flom Anders Solheim, Amy Oen, NGI
Ansvarlig arrangør: Trygg Trafikk
Barn og unge er sårbare grupper i trafikken. I 2023 var det 118 omkomne i norske veier, hvorav 28 var under 25 år. Blant disse var sju under 16 år. Det er det høyeste antallet omkomne barn siden 2009. Derfor er det behov å systematisere kunnskap om barn og unges risikoforståelse og atferd. Hva vet vi om denne aldersgruppen? Hvilke tiltak bør
iverksettes, og hva er effekten av disse?
Sikker mobilitet for barn og unge Renata Steinbakk og Tanja Loftsgarden
Trygg på skoleveien. Evaluering av Hjertesonetiltaket Vibeke Milch Uhlving
ATV, UTV blant ungdom i norske bygder og småbyer Thomas Wold
Ansvarlig arrangør: Bane NOR og TØI
Det investeres mye i å bygge ut og vedlikeholde jernbane og vei i Norge. Samfunnet kan imidlertid få enda mer ut av investeringene ved å bygge ut boliger, arbeidsplasser, butikker og servicetilbud, i tillegg til ulike mobilitetstjenester samtidig, på og rundt jernbanestasjonene og kollektivknutepunkt. Det er effektivt, reduserer klimagassutslipp og sparer samfunnet for store naturinngrep. Så hvorfor gjøres ikke dette i større grad? Og er det lønnsomt både i by og bygd?
Indirekte arealeffekter av transporttiltak_Tennøy
Ansvarlig arrangør: TØI og Akershus FK
Vi vet en god del om voksnes reisevaner, men hvordan står det til med barn og ungdom?
Kjørestopp – nye løsninger for å redusere foreldrekjøring Nordbakke og Lunke
Lisa gikk til skolen – Hva gjør ungdommene i Viken, Ingunn Ellis
Reisevaneundersøkelser for barn og ungdom, Mari Kirkerud Pettersen
Best om barn fødes voksne – Fra fri til bærekraftig mobilitet, Marika Kolbeinstvedt
Hvilken mulighet har husholdninger til å la bilen stå Erik Lunke