Meny
Her finner du presentasjoner fra årets konferanse dag 1 (mandag 27. mars). De ligger sesjonsvis.
Ansvarlig arrangør: Programkomiteen
Felles åpningssesjon med tema endring, behov og smarte løsninger.
Arbeidet med ny Nasjonal Transportplan er i gang. Hvilke rammer skal samferdselssektoren jobbe innenfor, og hvilke føringer ligger til grunn for utredningene?
Det er krig i Europa, vi opplever høye kraftpriser og norske myndigheter har forpliktet seg til ambisiøse klimakrav. Hvordan kan sektoren tilpasse seg til en usikker verden, og hva kreves for å oppnå gode endringsprosesser? Hvordan vi kan ta gode beslutninger i en tid preget av uforutsigbarhet?
Deltakere
Inger G. Stensaker, professor strategisk endringsledelse NHH og Rune Bjerke
Mobilitet 2023 27 mars DAG 1 åpningssesjon Inger Stensaker Rune Bjerke
A: TEKNOLOGI OG KLIMA
Ansvarlig arrangør: Mesta
Hva gir systemer som «Vintervei ahead» og «Road Status Information» oss av informasjon og hva kan bærekrafteffekten være?
Deltakere
Ketil Dahl, markeds- og utviklingssjef Mesta
Edvard Sandvik, fagdirektør kontrakt og marked i Statens vegvesen
Emil Danielsson, leder av forretningsområdet Vintervedlikehold Business Klimator
Ansvarlig arrangør: Avinor, Norsk Hydrogenforum
Luftfarten bidrar til god tilgjengelighet til alle deler av landet og til resten av verden. På grunn av topografi og lange geografiske avstander finnes det i mange tilfeller ikke alternativer til luftfart i Norge, og vi er mer avhengig av flytransport enn de fleste andre land. Null- og lavutslippsfly blir derfor viktig for å redusere klimagassutslippene i Norge. Å få på plass tilstrekkelig tilgang til nye energibærere er helt nødvendig for å lykkes med dette.
Sesjonen tar utgangspunkt i Avinors anbefalinger til tilpasning av lufthavnene for null- og lavutslippsfly, blant annet slik det fremgår av utredningsoppdraget for Nasjonal transportplan 2025-2036. Norsk Hydrogenforum og Avinor vil ta for seg infrastrukturbehov ved innfasing av null- og lavutslippsfly, særlig med tanke på å sikre tilgangen til hydrogen.
Deltakere
Ann-Sofie Hörlin, bærekraftsansvarlig SAS
Olav Mosvold-Larsen, bærekraftsansvarlig Avinor
Helsingforsdag11330Mosvold Larsen
Axel Christian Klafstad, leder for forretningsutvikling GreenH
Ansvarlig arrangør: Hovedorganisasjonen Virke og Norges Lastebileierforbund
Om veivalgene og arbeidet med elektrisk vegtransport i Sverige og Norge
Deltakere
Anders Lewald, Energimyndigheten og Hanna Ekløf, Oppdragsansvarlig i Trafikverket
Christine Maass, Miljødirektoratet
Kraftbehov til transport. Presentasjon til Mobilitetskonferansen Christine Maass
Sigve Aasebø, Statens vegvesen
B: NYE KOLLEKTIVE MOBILITETSTJENESTER
Ansvarlig arrangør: Kollektivtrafikkforeningen
Kollektivtrafikken jobber mot en spennende mobilitetsfremtid. I dag er det viktig å utvikle kollektivtilbudet, ta i bruk ny teknologi og være tett på kunden for å gi det tilbudet kunden etterspør. På lang sikt har vi tro på at vi beholder de tunge rutene vi kjenner i dag som har mange reisende, som buss, tog, båt, t-bane og trikk. Og vi har stor tro på at autonome kjøretøy får en viktig rolle i kollektivtrafikken, i form av et fleksibelt og finmasket nett med autonome kjøretøy i et bestillingstransportsystem. I mellomtiden er fleksibel transport i form av bestillingstransport svaret.
Kollektivaktørene jobber mye med bestillingstransport i dag, og bransjen utforsker og utvikler fleksible løsninger med ny teknologi. Bestillingstransport har vært et tilbud i kollektivtrafikken siden «tidenes morgen». I dag vil vi se nærmere på hva den digitale og teknologiske utviklingen har å si for å skape en fleksibel og dynamisk tjeneste som gagner ulike målgrupper og gir stor samfunnsnytte.
Vi vil vise fram noen av de spennende tilbudene som finnes og prosjektene som pågår rundt om i landet. Vi vil høre om målgrupper som har stor nytte av fleksibel transport, om samfunnsgevinster og kanskje om det er geografiske forskjeller på hvor behovet finnes.
Men hvordan skal et slikt tilbud finansieres? Det finnes mange typer bestillingstransport i dag, styrt fra ulike sektorer i samfunnet. Her vil det være mulighet til å få mer kollektivtransport ut av hver krone om vi samordner den offentlig betalte transporten mer.
Deltakere
Alle presentasjonene:
Presentasjon til Mobilitet2023
Thomas Ruud Jensen, Agder Kollektivtrafikk AS
Bernt Reitan Jenssen, Ruter AS
Vibeke Harlem, Ruter AS
Terje Sundfjord, Brakar
Ansvarlig arrangør: VY
Billig månedskort, billig enkeltbillett eller ny fleksibel billett?
Gir nye billettyper og lavere pris på kollektivtransport flere passasjerer?
Endrede reisevaner, som økt bruk av hjemmekontor og utbredt veksling mellom for eksempel sykkel og kollektiv på arbeidsreiser, har gitt behov for nye billettyper. Månedskortet gir null marginalkostnad per reise. Det kan hindre bilbruk på lange arbeidsreiser, mens det i urban transport kan bli en barriere mot fleksibel bruk av kollektiv.
Deltakere
Robert Fjelltun, områdeleder Ruter og Frank Jansen, fagleder markedsanalyse og kundeinnsikt i Ruter
230327 Smartpris Mobilitet 2023 Synne Homble Mobilitet 2023_Gregersen og Hartveit Mobilitet23 Jansen og Fjelltun Reis og kampanje
Synne Homble
konserndirektør for kundeopplevelse og innovasjon Vy
230327 Smartpris Mobilitet 2023 Synne Homble
Fredrik Gregersen, forsker, TØI og Knut Johannes Liland Hartveit, TØI
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen
Viktige endringer i samfunnet skjer raskere og med mer omfattende konsekvenser for transport enn tidligere. Transportmodeller i dag fanger opp viktige drivkrefter som påvirker reiser på lang sikt, men det er nødvendig å endre modellsystemet for å kunne vise effektene av nye løsninger som hjemmekontor, bildeling og endring i komfort. Hvordan kan transportanalyser i større grad ta høyde for både bærekraft og ulike typer usikkerhet i framtiden?
Deltakere
Oskar Kleven, Statens vegvesen
Øystein Berge, Asplan Viak
Eivind Jamholt Bæra, Norconsult og Linda Alfheim, Norconsult
Kobenhavn_dag1_1530_Alfheim_Bæra
Henrik Ness Mikkelsen, Statens vegvesen
Bruce Atle Karlsen, Abax
C: ORGANISERING OG PRIORITERING
Ansvarlig arrangør: Bane NOR
I 2020 meldte Norge inn et nytt klimamål til FN. Norge skal redusere klimagassutslippene fra minst 40 prosent til opp mot 55 prosent frem mot 2030, sammenlignet med 1990.
Nasjonal transportplan (NTP 2025-2036) skal bidra til å oppnå Norges klima- og miljømål, og dette målet er sidestilt med de andre delmålene for neste NTP. Alt tyder imidlertid på at vi ikke når dette målet. Framskrivinger av transportetterspørsel viser at vi er langt unna. Når dagens transportpolitikk ikke har bidratt til at vi når klimamålene bør vi vurdere andre tiltak og virkemidler enn vi hittil har prioritert.
Vi spør – hva hvis vi setter klima og miljø som premiss for prioriteringene – hva må prioriteres da?
Presentasjoner
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt
Det er behov for å endre dagens system for veibruksavgift med et mer bærekraftig og treffsikkert system for prising for bruk av vei, ifølge en ny konseptvalgutredning fra Skattedirektoratet og Statens vegvesen. Hvor langt har vi kommet?
Hva mener politikerne om fremtidens veiprisingsystem? Partileder i Miljøpartet de grønne Arild Hermstad og transportpolitiske talsperson i Arbeiderpartiet Nils Kristen Sandtrøen tar debatten.
Deltakere
Askill Halse, forskningsleder TØI
Morten Tveit, Prosjektleder Konseptvalgutredning Felles prosjekt Skatteetaten og Statens Vegvesen
Mikael Hejel, Sales Manager Nordics Kapsch
Ole Martin Lykkja, Q-Free Norge AS
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt
Norge har nylig signert Montreal-avtalen, hvor målet er å redde og bevare natur. Målene om at 30 prosent av all natur på land skal vernes og 30 prosent av all natur som er delvis ødelagt skal være restaurert innen 2030 er sentrale for utvikling av infrastruktur i Norge.
Hvilke konsekvenser får dette for veiutbyggingen?
Deltakere
Aud Tennøy, forskningsleder TØI
John Martin Jacobsen, avdeling for infrastruktur og veg Vestland fylkeskommune
Gyda Grendstad, Fagdirektør Økonomi- og virksomhetsstyring SVV
D: MOBILITET OG REISEVANER
Ansvarlig arrangør: Avinor
Lokale: Oslo
En rekke nye luftfartøy er under utvikling og forventes introdusert i markedet frem mot 2030. Det utvikles elektriske fly samt passasjer- og fraktdroner, som kan ta av og lande vertikalt. Med batterielektriske eller hybridelektriske drivlinjer, lavere støybilde og lavere driftskostnader enn fossile alternativer skaper de nye luftfartøyene mulighet for utvikling av ny bærekraftig luftmobilitet.
Utvikling av nye luftfartøy åpner for ny luftmobilitet av personer og gods i områder som er ubetjent eller underbetjent av luftfart i dag. Avinor inviterer til en sesjon hvor den teknologiske utviklingen og markedspotensialet blir belyst, og hvor panelet diskuterer hvordan en kan synliggjøre potensialet og hvordan Norge legge til rette for denne nye og potensielt disruptive formen for mobilitet.
Deltakere
Alle presentasjonene:
Bjørn Klimek, Head of Market Research and Customer Experience Widerøe Zero
Terje Orskaug, Leder infrastruktur og bakketjenester Droneprogrammet Avinor
Paal Arthur Schjelderup Thorseth, Seniorrådgiver i Fremtidsteknologi Posten/Bring
Jenny Simonsen, COO ITS Norway
Tor Atle Odberg, Seniorrådgiver mobilitet og byutvikling Norconsult
Ansvarlig arrangør: Viken
Sosial bærekraft er ikke entydig definert men handler i hovedsak om utjevning av ulikheter og velferdsforskjeller. Begrepet mobilitet er heller ikke så enkelt.
Vi starter derfor sesjonen med en redegjørelse av hva som ligger i begrepet sosial bærekraftig mobilitet.
Vi fortsetter med å presentere et doktorgradsarbeid som er gjennomført i Sverige om sosial bærekraftig transportplanlegging.
Varetransporten må også være sosialt bærekraftig, og hva som ligger i dette får vi vite mer om. I Sverige har de et nasjonalt nettverk av forskere, konsulenter og planleggere for å øke forståelse og utveksling av kunnskap om sosial bærekraftig mobilitet. Vi vil lodde stemningen for å starte et slikt nettverk også i Norge.
Deltakere
Toril Presttun, Statens vegvesen
sosial bærekraft i bylogistikk mobilitet 2023-2
Susanne Nordbakke, Transportøkononisk institutt
Guro Berge, Transportøkonomisk institutt
Karin Winter, Lunds universitet
Ansvarlig arrangør: Transportøkonomisk institutt
I et inkluderende samfunn skal alle mennesker ha like muligheter for mobilitet. Hvordan jobbes det med universell utforming i transportsektoren, hvor trykker skoen og kan universelle løsninger være et gode for alle?
Deltakere
Anja Nielsen, forsker Transportøkonomisk institutt
Nils Fearnley, forskningsleder Transportøkonomisk institutt
Wenche Pedersen Fagsjef mindre ulikhet Ruter, Yasin Abdi Ismail, Prosjektleder Sporveien og Ola Harald Svenning Daglig leder Ekskurs As
Oslo.D1.1500.PEDERSEN.mfl.FILM
Cato Lie, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
E: LOGISTIKK OG NETTHANDEL
Ansvarlig arrangør: Viken
Varelevering og nyttetransport utgjør en stor del av biltrafikken. På denne sesjonen får vi vite hvor mye transport varehandel og servicetjenester faktisk skaper og hvordan varelevering og logistikkaktiviteter kan løses på en mer effektiv og bærekraftig måte.
Vi får presentert resultater fra tre ulike prosjekter der dette har vært sentralt. Vi får erfaringer fra en feltstudie i Trondheim, et pilotprosjekt i Oslo og en analyse av distribusjon av kortreist mat i Viken.
Deltakere
Hampus Karlsson, SINTEF
Ross Phillips, seniorforsker TØI
Kortreist mat på Mobilitet 2023
Marte Mæhlum, Bymiljøetaten Oslo kommune
Ingeborg Himle Matland, Smartere transport i Oslo-regionen
Gaute Taarneby, Civitas
Tale Ørving, forsker TØI
Caroline Eiken, Statens vegvesen
Ansvarlig arrangør: Viken
Varetransport i bysentra beslaglegger mye areal, skaper trafikkfarlige situasjoner og dårligere bymiljø. Foreløpig er kun en svært liten andel av varetransporten utslippsfri.
Hvilke løsninger kan bidra til at nasjonale klimamål nås og redusere transportkostnadene gjennom bedre kapasitetsutnyttelse? Og hvordan kan forskningen hjelpe kommuner med anbefalinger om egnede metoder og prosesser for å bestemme hvilke bylogistikkløsninger som bør utvikles og støttes?
Deltakere
Elise Caspersen, forsker TØI
Norgessuitene 1-3_mandag_1330_Caspersen
Elisabeth Skuggevik, Statens vegvesen
Norgessuitene 1-3_mandag1330 Skuggevik
Thomas Sirland, Viken
E: ORGANISERING OG PRIORITERING
Ansvarlig arrangør: Opplysningsrådet for veitrafikken og Kongelig Norsk Automobilforbund
Forholdet mellom privatbilen og kollektive transportløsninger er helt avgjørende for å dekke folks mobilitetsbehov i hverdagen. Svært mange trenger bilen til viktige gjøremål – hver eneste dag.
Hvor dyrt er det egentlig blitt å eie og bruke bil? Og hvordan påvirker det folks forhold til personbilen i hverdagen. Ønsker de fortsatt å eie bil, går de over til bildeling eller går de over til kollektive transportløsninger.
Har vi grunn til å tro at vi får gode kollektive transportløsninger «for alle»? Og ser politikerne faktisk konsekvensen av avgiftspolitikken de selv vedtar?
Vi tar for oss på effekten av stadig høyere avgifter, ambisjoner som ligger til grunn – og vi skal høre hva folk på gaten opplever og mener. KNA og OFV tar deg med på et dypdykk i de mange kjøps- og bruksavgiftene bilistene pålegges, problemene dette fører med seg og hvilke utfordringer de er ment å løse.
Deltakere
Øyvind Solberg Thorsen, adm. direktør Opplysningsrådet for veitrafikken
2. Kostnader ved bilhold 2023 – til Mobilitet 2023
Kristine Wika Haraldsen, forsker Asplan Viak
Mobilitet 2023_Bildeling, bilkjøring og bilhold
Børre Skiaker, generalsekretær i KNA
Hvilke avgifter har vi, hvilke problemer skal de løse ENDELIG VERSJON