Meny
A: ORGANISERING OG PRIORITERING
Ansvarlig arrangør: TØI
Det er de senere årene gjennomført omfattende reformer innen samferdselssektoren. Men sektoren er fortsatt inndelt etter transportformer og ikke transportbehov. Det betyr at veisektoren har sine enheter – jernbane, luftfart og sjø har sine. Dette er en inndeling arvet fra forrige århundre basert på at selve konstruksjonen av infrastrukturen var kjernekunnskapen hos de statlige organene.
Dagens utfordringer derimot, handler om reisevaner, samspill mellom ulike typer transportmidler, ny teknolog og nye transportmidler, styring og overvåking, prising av tjenestene og arealplanlegging.
Er tiden inne for å se på organiseringen av sektoren på nytt – inkludert hvordan Nasjonal transportplan fungerer som planverktøy?
Deltakere
Bjørne Grimsrud, administrerende direktør TØI
Anette Aanesland, administrerende direktør Nye Veier
Gorm Frimannslund, konsernsjef Bane NOR
Frimannslund – Organisering av samferdselssektoren Mobilitet 2022
Ansvarlig arrangør: OFV, Kystverket, Jernbanedirektoratet, Statens vegvesen, Nye Veier
Nye veier og annen samferdselsinfrastruktur fører til store naturinngrep. Hvor stort er problemet og hvilken pris skal vi sette på urørt natur? Må vi i framtiden i større grad velge mellom natur eller infrastruktur?
Det er politiske flertall bak behov for økt utbygging infrastruktur, samtidig som naturverdiene ikke har egne verdier i samfunnsøkonomiske analyser. Vi starter sesjonen med en panelsamtale som løfter ulike perspektiv, gjennom forskning, beslutningstaker, bruker og utbygger. Deretter retter vi blikket fremover med innlegg fra Kystverket, Menon Economics og Nye Veier.
Deltakere
Magnus Aagaard Skeie, rådgiver Kystverket
Marianne Simonsen Bjørkenes, Nye Veier
Kristoffer Midttømme, partner Menon
Ansvarlig arrangør: OFV, KNA
Russlands invasjon av Ukraina endrer på kort og lang sikt den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa. Sanksjoner rammer handelsstrømmer, råvaretilgang og priser. Bilister og næringsliv ser økte drivstoffpriser. Hva kan skje fremover? Bruk en time på å prøve forstå hva som skjer gjennom informasjon, analyser og aktører som er rammet av krisen.
Deltakere
Børre Skiaker, generalsekretær KNA
Una Hakvåg, Seniorforsker Forsvarets forskningsinstitutt
Einar Gotaas, fagsjef Drivkraft Norge
PowerPoint
B: MOBILITET ETTER COVID-19
Ansvarlig arrangør: NAF, TØI
Hjemmekontor på hytta, digitale møter, mindre reising og en jordklode som puster lettere. Vi ser på positive effekter av Covid-19 og hvilke endringer vi ønsker å ta vare på.
Deltakere
Ellis.Mobilitet 2022 Korona og reisevaner EllisIngunn Opheim Ellis, forsker TØI
PowerPoint
Winnie Mae, stipendiat NTNU ved Institutt for bygg- og miljøteknikk
Eirik Langås, Founding Partner Æra Strategic Innovation
Ansvarlig arrangør: NAF, TØI
Vil vi snart stå like tett på bussen som før Covid-19? Vi ser på de ferskeste analysene av den nye transport-hverdagen.
Deltakere
Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker Fjellinjen
Kristine Wika Haraldsen, Aslpan Viak/Urbanet analyse
Den nye transporthverdagen_ langsiktige effekter av koronapandemien
Nina Hulleberg, forsker TØI
Ansvarlig arrangør: TØI, Ruter
Nye reisevaner og «mobility-as-a-service» legger press på å bytte ut det velkjente månedskortet og andre tradisjonelle billettløsninger med nye betalingsordninger. Hvilke muligheter finnes og hva mener brukerne?
Deltakere
Sofia Malander, adm.dir Östgötatrafiken
Östgötatrafikens arbetet med biljetter och priser i kollektivtrafiken Mobilitet2022 Norge 2022-05-15
Haakon Gløersen, forretningsutvikler VY
Kristine Wika Haraldsen, samfunnsøkonom Urbanet Analyse
C: BYTRANSPORT OG MIKROMOBILITET
Ansvarlig arrangør: TØI
Grønn by- og stedsutvikling krever riktig tilnærming og at planer følges opp. Skal folk la bilen stå og i stedet gå, sykle eller ta kollektivtransport forutsetter kunnskap, riktig planlegging og konkret oppfølging i praksis.
I denne sesjonen presenteres ulike perspektiver, forsøk og tiltak i både store byer og mindre tettsteder.
Deltakere
Astrid Bjørgen, SINTEF
230522_C1_hvordan planlegge attraktive…_AstridBjørgen_SINTEF
Marte Mariussen, rådgiver Multiconsult
Marianne Knapskog, forsker TØI
Vibeke Nenseth, forsker TØI
Eva-Gurine Skartland, forsker TØI
Ansvarlig arrangør: TØI
Elsparkesyklene har kommet for å bli, men hvordan brukes mikromobilitet og kan de supplere kollektivtransporten? Irritasjon fra andre trafikanter har vært en utfordring – kan parkeringskaoset løses med parkeringssoner og geofencing? Og hvilken effekt har byers reguleringstiltak hatt?
Deltakere
Pia-Suzann Skulevold, leder Sykkel og Mikromobilitet Ruter
Katrine Karlsen, forsker TØI
Nils Fearnley, forskningsleder TØI
Harald Sævareid , CEO Nivel Regulator
Aslak Fyhri, forskningsleder TØI
Ansvarlig arrangør: Statens vegvesen, TØI
Deltakere
Stein Brembu, sjefsingeniør Statens vegvesen
Nils Fearnley, forskningsleder TØI
Ole Aasvik, forsker TØI
Drift og vedlikehold for syklister Mobilitet 2022 23.05.2022
D: TEKNOLOGI OG KLIMA
Ansvarlig arrangør: SINTEF, TØI
Hvilken ny teknologi er viktig – og hvordan få tatt eksisterende teknologi i bruk?
Deltakere
Lasse Fridstrøm, forsker TØI
Pål Christian Vågbø, SINTEF
Erik Figenbaum, forskningsleder TØI
Ansvarlig arrangør: TØI
Er det hydrogen, elektrisk drift eller biodrivstoff som vil dominere godstransporten?
Deltakere
Ingelin Noresjø, prosjektleder Grønt Landtransportprogram
Jan Carsten Gjerløw, Evig Grønn as
Lasse Fridstrøm, forsker TØI
Janis Danebergs, Institutt for Energiteknikk IFE
Ansvarlig arrangør: Avinor, SINTEF
Hva skal til for at norsk luftfart når målet om å bli fossilfri innen 2050?
Deltakere
Olav Mosvold Larsen, leder Klimaprogrammet Avinor
PowerPoint
Trond Bakken, Market Director EU Research, SINTEF
PowerPoint
Andreas Aks, Chief Strategy Officer, Widerøe
PowerPoint
Sigurd Øvrebø, Managing Director, Rolls Royce Electrical Norway
PowerPoint
Jan Petter Steinland, leder innovasjon og utvikling, Luftfartstilsynet
PowerPoint
Runar Mellerud, NTNU
PowerPoint